Hoe ik werk met kinderen

Ongehoorzaam zijn is ongehoord zijn 

~Charlotte Visch

Mijn ervaring is dat kinderen met bijzonder gedrag daar altijd iets mee willen vertellen. Het is alleen soms (nog) lastig voor ze om het in woorden uit te drukken. Of ze durven het niet.
Maar door middel van gedrag, beeldtaal of expressie laat een kind veel zien.
Daarom ga ik spelenderwijs aan de slag. Tekenen, kleien, schilderen, naaien, maar bijvoorbeeld spelen met poppetjes of knuffels kan ook. Of een spel doen. Met een bal spelen. Of verkleden, een toneelstukje spelen. Gewoon kletsen. Of taarten bakken... Er mag veel bij De Kunst van het Groeien. En niets is gek.
Ik vind het vooral belangrijk dat het kind zichzelf kan zijn en dat het kan doen wat het leuk vindt. Want juist dàn kan het kind laten zien wat er in hem of haar omgaat.
Met of zonder woorden.
Vervolgens bespreek ik met de opvoeders wat ik heb gezien en kijken we samen wat er nodig is.

Soms werk ik met het kind, soms met de opvoeder(s). Soms met het kind en de opvoeder(s) samen. Soms zelfs met het hele gezin. 

Of met de leerkracht samen.